Sammenligning av Insomnia

Halla bloggen. I uke 43 så vi både Insomnia (1997) av Erik Skjoldbærg og remaken av Christopher Nolan av samme navn (2002). I dette blogginnlegget skal jeg sammenligne to sekvenser i begge filmene, og se på både ulikhetene og likhetene. Sekvensen jeg har valgt er når politimennene og etterforskerne prøver å lokke til seg morderen. 

I originalversjonen begynner sekvensen med at sekken til avdøde, som heter Tanja, legges ved båthuset hvor morderen, Jon Holt, la den igjen. Neste bildet er statisk bilde som etablerer hvor vi er, som er et båthus ved kysten, omringet av berg og gress. Vi er bak en stein, og neste bildet får vi ser detektiv Engström (Stellan Skarsgård), detektiv Vik (Sverre Ousdal), og politi Arne Zakariassen (Kristian Fr. Figenschow jr) stående og sittende bak steinen. Skarsgårds karakter, Engström, tar en kikkert fra Vik, og ser utover. Vi ser andre politimenn klar på bak andre steiner lengre unna. Engström lener seg mot steinen, og bildet sakte "fader" inn til et nytt bilde, som visualiserer at en mengde tid har gått og at det er nå tåkete. I bakgrunnen hører vi Vik og Zakariassen tulle, mens Engström står kaldt og venter. Mye av scenen består av statiske bilder fra flere vinkler. Vi kutter til den mistenkte gående mot båthuset, og Engström og resten gjør klar til aksjonen. Zakariassen greier å velte termosen med kaffe, som lager nok lyd til at mistenkte (Bjørn Floberg), som blir bevisst på det og løper inn i båthuset. 

I Nolans remake, begynner kameraet å følge en fugl over skogstrærne i Alaska. Neste bildet ser vi noen av politimennene bak en stein, før vi bytter til et større bilde som etabler hvor vi er. Vi ser en hytte, og det som ser ut til å vær en nesten tom elv som renn ut mot havet. I likhet med originalen, tar begge sekvensene plass nært vannet. Nolan brukes også mye mere klipp og beveging av kamera i forhold til Skjoldbærg, som har kamera i ro og bruker lange klipp. En grunn for Nolans bruk av kjappe klipp og "steady-cam", er å skape suspens. Når detektiven nærmer seg båthuset i originalen, beveger de seg sakte fram og roper om at den mistenkte skal komme ut. Forskjellen i suspens er stor mellom filmene. Nolans remake skaper suspens før vi ser den mistenkte rømme gjennom tunnelen. Tunnelen i Nolans remake er mye mer naturalistisk, mens tunnelen i originalen var mørk og det eneste lyset vi så var lyset fra lommelykten og utgangen. Når Engström kommer ut i tåka, er den desorienterende. I forhold til Nolans film, er tåka i originalen mye lysere og føles mye mere drømmende. Nolan har tatt bruk av en mye mørkere og realistisk tåke. 

Nolan lar oss se politibetjenten bli skutt av mistenkte (Robin Williams), mens originalen viser Engström finne Zakariassen allerede skutt. Alt i alt, vil jeg si at Nolan sin sekvens, og filmen hans generelt, forsøker å skape en mye mere realistisk, og samtidig en mye mere dramatisk versjon. Originale Insomnia, av Erik Skjoldbærg, er mye mere avslappet, og forsøker heller å skape en drømmene verden, hvor mye av fokuset er på det psykiske Engström går gjennom. 































Comments

Popular posts from this blog

Om meg

Filmkurs